JUSTERING/OPTIMERING

Omprogrammera, ställa in, chippa – Olika namn men samma sak.

Motorn i alla moderna fordon styrs elektroniskt av en ECU (styrenhet), som kontinuerligt styr motorns bränsle, tändning, turbotryck och en hel mängd andra aspekter.

När en tillverkare utvecklar en ny bil måste de ta hänsyn till alla förhållanden som den kan utsättas för i alla de regioner där de tänker sälja denna modell.

Dessa kan innefatta bränslekvalitet, extrema temperaturer, olika utsläppslagar och till och med möjligheten att fordon inte kan repareras regelbundet och i enlighet med tillverkarens rekommenderade instruktioner.
Dessutom levereras ofta samma motortyp i olika effektsteg, där bara mjukvaran är olika på grund av skatteklasser. Detta görs även med tanke på kostnader för tillverkarna, där det är mer kostnadseffektivt att byta mjukvara, i utbyte mot att utveckla en ny motor för de olika effekt- och skatteklasserna.

Det är detta som skapar grunden för att vi kan optimera bilens styrenhet inom de gränser och begränsningar som tillverkaren ger.

En omkartning är inte bara för din glädje, men också för fordonets hälsa.

Det finns ett antal fördelar med att optimera ditt fordon.
När du förbättrar motorns kraft och vridmoment kommer du att märka att gasresponsen är mycket bättre och du utökar även arbetsregistret för motorn.
Detta leder till en motor som fungerar smidigare, och som gör det mer flexibelt att arbeta i större delar av registret.

Mer vridmoment tillgängligt vid låga varv gör att du får färre växlingar, mer kraft i toppen av registret vilket leder till säkrare omkörningar och en pålitlig acceleration.
Dessutom kommer en motor som fungerar mer effektivt och lättare att använda mindre bränsle, då man behöver mindre gas för att hålla samma hastighet.
När vi utvecklar mjukvara använder vi en dynometer som simulerar körning under alla givna förhållanden vi vill ha. Vi kallar detta en böljande landsväg. Det ger oss en unik möjlighet att erbjuda mjukvara som är noggrant testad och kvalitetssäkrad.
I dynobänken kan vi även erbjuda effektmätning och specialanpassad trimning till dig som vill få det absoluta max.
Detta ger även möjlighet att HK & Nm dokumenteras för de som kan behöva det.

En omprogrammering sker till stor del via bilens diagnoskontakt.
I vissa fall kan det vara nödvändigt att programmera direkt i bilens ECU,
då tillverkaren i vissa fall har gjort det otillgängligt att läsa ut mjukvara lagrad via diagnoskontakten.
Eftersom vi alltid tar utgångspunkt i befintlig mjukvara som finns på bilen blir det i vissa fall en del extraarbete. Om det är enda sättet att göra jobbet implementerar vi detta för att du som kund ska få marknadens bästa produkt.
Normal tid som läggs på en omprogrammering är väldigt beroende av biltyp, men är i genomsnitt en till två timmar.

Kontakta oss

Fyll i kontaktformuläret
eller skicka oss ett e-postmeddelande.

E-post:
post@optituning.se

    Ditt namn (obligatoriskt)

    E-post (obligatoriskt)

    Vilken är din närmaste avdelning? (obligatoriskt)

    Vilket fordon

    Registreringsnummer

    Tel

    Meddelande